پشتیبانی

کنترل پنل میزبانی وب

کنترل پنل میزبانی وب
  • ۲۱
    فروردین

کنترل پنل میزبانی وب


تصمیم گرفتیم یکسری آموزش ها رو از پایه شروع کنیم و کم کم به موارد اساسی تر بپردازیم. که ابتدا از «کنترل پنل میزبانی وب» چیست و انواع آن شروع میکنیم. لازم به ذکر هست که اگر آموزش خاصی مد نظر دارید که در بلاگ در رابطه با آن مطلبی نیست، از طریق نظرات اعلام کنید و ما هم سعی میکنیم در اولین فرصت آموزش مربوطه را نگارش کنیم و در بلاگ سرور ساز قرار دهیم.

 

کنترل پنل میزبانی وب

قبل از هرچیز باید با تعریف و انواع کنترل پنل هایی که در میزبانی وب استفاده میشود آشنا شویم.

کنترل پنل هایی که در زمینه میزبانی وب استفاده می‌شوند یک رابط مبتنی بر وب هستند که قابلیت های زیر را به کاربر میدهند:

 

۱. ساخت و مدیریت اکانت های ایمیل و  پایگاه داده یا همان دیتابیس ها (Database)

۲. ساختن اکانت های اف تی پی (FTP)

۳. فایل منیجر تحت وب جهت آپلود فایل و تغییر و ویرایش در آنها

۴. مدیریت دی ان اس ها  (DNS Management)

 

و همینطور موارد دیگر، که مهم ترینشان ذکر شد. حال می پردازیم به قسمت بعدی یعنی انواع کنترل پنل در میزبانی وب.

 

انواع کنترل پنل در میزبانی وب

کنترل پنل های مربوط به میزبانی وب خودشان به ۲ گروه کنترل پنل های رایگان و کنترل پنل های غیر رایگان تقسیم میشوند. که در ادامه معروف ترین کنترل پنل های رایگان معرفی میشوند.

 

کنترل پنل کلوکسو

۱. کلوکسو (Kloxo)

کلوکسو (kloxo) نام کنترل پنل رایگانی است که پیش تر با نام ال ایکس ادمین (Lxadmin) شناخته می‌شد.

کنترل پنل کلوکسو (kloxo) پر از مشکلات امنیتی است که اصلا پیشنهاد نمیشود از آن استفاده کنید. فقط جهت اطلاع در این مبحث آورده شده‌است.

 

 

 

وبمین

۲. وبمین (Webmin)

وبمین (webmin) یکی دیگر از کنترل پنل های رایگان است. این کنترل پنل در سیستم عامل های شبه یونیکس اجرا میشود که اخیرا از سیستم عامل ویندوز نیز پشتیبانی میکند. وبمین اوپن سورس و متن باز است.

ماژول هایی مانند یوزرمین (Usermin) و ویرچوال مین (Virtualmin) جهت توسعه و افزایش کارایی این کنترل پنل متن باز ساخته شده‌اند.

شاید برای شما جالب باشد که وبمین (Webmin) ماژولی را تحت عنوان ماینکرفت سرور منتشر کرد. ماینکرفت سرور (Minecraft Server) رایگان و متن باز است و هیچ محدودیتی در تعداد بازیکن های همزمان ندارد.

این کنترل پنل توسط جیم کامرون استرالیایی نوشته شده است.

 

 

 

وب سایت پنل

۳. وب سایت پنل (WebsitePanel)

وب سایت پنل یا WebSitePanel یکی دیگر از کنترل پنل های رایگان و اوپن سورس (متن باز) است

اینت کنترل پنل روی سیستم عامل ویندوز نصب می شود و با آن میتوانید سایت های خود، اکانت های اف تی پی (FTP)، دیتا بیس ها و .. را مدیریت کنید.

 

 

 

زد پنل

۴. زد پنل (ZPanel)

زد پنل یا ZPanel یکی دیگر از انواع کنترل پنل ها در میزبانی وب است. زدپنل رایگان است و پنلی مبتنی بر سرور های لینوکسی و ویندوزی است. این کنترل پنل با زبان PHP نوشته شده است و از چند برنامه‌ی متن باز جهت ارائه‌ی یک میزبانی وبِ امن استفاده میکند.

ZPanel همچون نرم افزار های متن باز دیگر با مشارکت کاربرانش پیش میرود برای مثال ماژول ها، قالب ها (Template) و نسخه‌های ترجمه شده زدپنل توسط کاربران این کنترل پنل متن باز رهبری می شوند.

 

 

 

سنت او اس وب پنل

 ۵. سنت او اس وب پنل (CentOS WebPanel)

سنت او اس وب پنل یا CWP که مخفف عبارت CentOS Web Panel است که یکی دیگر از کنترل پنل های رایگان در زمینه میزبانی وب است. این کنترل پنل محیط زیبایی دارد که به شما اجازه‌ی مدیریت چندین سرور را میدهد. که این سرور های میتوانند سرور اختصاصی یا سرور مجازی باشند که البته این عمل بدون نیاز به اتصال به سرور از طریق SSH صورت می‌پذیرد و امکان انجام تسک ها و عملیات کوچک را میدهد.

سنت او اس وب پنل امکانات بینظیری نظیر تغییر ورژن پی اچ پی، کانفیگ فایروال CSF (Config Server Firewallانتقال اکانت ها از cPanel و.. دارد.

این کنترل پنل در حال آپدیت و بروز شدن است و در هر بروز رسانی مشکلاتش مرتفع می شود.

 

در اینجا کنترل پنل های رایگان به اتمام می‌رسند؛ بله درست هست که کنترل پنل های دیگری هم هستند که رایگان هستند ولی ما سعی کردیم بصورت مختصر و مفید محبوب ترین ها و معروف ترین آن هارا معرفی کنیم و برای شما عزیزان توضیح دهیم.

 

کنترل پنل های غیر رایگان که مهم ترین و معروف ترین آن ها سی پنل (cPanel) و دایرکت ادمین (Direct Admin) و پلسک (Plesk) هستند.

به دلیل طولانی نشدن مطلب هر کدام از این کنترل پنل های محبوب را در پُستی جداگانه معرفی و توضیح خواهیم داد.

 

دایرکت ادمین (Direct Admin) چیست؟

سی پنل (cPanel) چیست؟

پلسک (Plesk) چیست؟

 

کمی استراحت کنید و مجدد با سرور ساز همراه بشوید 🙂

 

 


با عضویت در خبرنامه شما را از آخرین تجربیات مان و مطالب تخصصی آگاه خواهیم کرد.

دیدگاه ها بسته شده اند

تایید